| Mieli Broliai, Seserys, emaii ems krikionys! Vl sulaukm visiems mums brangios Jzaus Kristaus Gimimo vents! Jau jos laukdami Advento metu girdjom banyiose skaitomus Senojo Testamento prana tekstus, kuriuose isakytas monijos ilgesys laukiant to vykio, kur Kaldose krypsta ms dvasios vilgsnis bei ms irdys!
700 met prie Kristaus gimim pranaas Izaijas tokiais odiais isak Dievo tautos ir visos monijos viltis bei Iganytojo – Mesijo atjimo ilges.
„Tuomet atsimerks akliesiems akys, atsivers kurtiesiems ausys. Raiasis paoks tartum elnias, ir nebyliui atsiri lieuvis. Kuriuos Viepats ilaisvins, tie sugr tvyn. (…) Sugr diugesys ir laim didiausia, vargams ir dejonms prajus“. (Iz 35, 5 – 6; 10)
Prajus dviems tkstaniams met nuo Jzaus Kristaus gimimo, Jo steigtos Banyios vadovas popieius Benediktas XVI, velgdamas Kald pratartl, kalba:
„Gyvybs medis yra Marija su palaimintu savo si vaisiumi – Jzumi. Jzus kaip kdikis, beginklis Emanuelis t. y. Dievas su mumis. Jis kvieia pas save mus, kurie visi tam tikra prasme esame kamuojami nuopuoli. Mes vis nesugebame vaikioti tiesos keliu ir tvirtai stovti ibandym valand. Mes vis nupuolame, savs nesuvaldome, esame susvetimj sau ir kitiems.
Tikrasis Gyvybs medis nra toli nuo ms, kakur paprastame pasaulyje. Jis auga ir ydi tarp ms – ne tik kaip paveikslas ir enklas, bet realiai. Jzus, kuris yra Gyvybs medio vaisius, pats Gyvenimas, tapo toks maas, kad savo rankomis galime J apglbti. Jis padaro save priklausom nuo ms, kad mus ilaisvint, igydyt i ms nupuolim, lig. Neleiskime Jam nusivilti mumis, leiskims jo igydomi. Atiduokime save Jo gydanias rankas, kaip Jis save atidav ms rankas“.
Turbt kiekvienas, siningai save pavelgs, turime pripainti, kad mes irgi sergame pakartotin nuopuoli ligomis, kad mums reikia Iganytojo, gydanio ms ne tik kno, bet ypa dvasios ligas. Mums reikia Ilaisvintojo, kuris nuo atkritim nuodm laisvint. – Viena i labiausiai ms tarpe paplitusi lig – priklausomyb, nelaisv nuo alkoholio, nuo narkotik, j tarpe, nikotino.
Kasmet Kristaus gimimo vent mus veda Naujuosius metus, Viepaties duotus metus. Kiekvieni metai atveria ms dvasios vilgsn ne tik ateit, bet ir praeit. Kasmet paminim monijos istorijoje buvusi svarbesni vyki sukaktis, mus pamokanias, spjanias arba padrsinanias, kad eitume teisingu – doros ir ventumo – gyvenimo keliu. 2008 metais minsime vis eil svarbi sukaki. Šv. Kazimiero 550 met gimimo, 400 met Šiluvos M. Marijos ventovs jubiliejus, taip pat Popieiaus Benedikto XVI paskelbt Šv. Mergels Marijos apsireikim Pranczijos Lurde 150 met jubiliej, minsime visam ms kratui svarbi ir reikming taip pat 150-ties met sukakt nuo emaii vyskupo Motiejaus Valaniaus pradtos ms tautos blaivinimo akcijos pradios. Lietuvos vyskupai praeityje ne kart yra kalbj ms monms apie blaivybs svarb, daug kart blaivybs propaguotojai yra pateik statistini duomen suvestines, gsdinanias ir spjanias, kokius baisius dvasinius ir materialinius nuostolius atnea girtavimas. Manome, kad nra btina kartoti tuos spdingus pagraudenimus. mogus, pasimets iandienins informacijos sraute, nra links pakankamai rimtai tokius pagraudenimus priimti.
Pirmiausia, norime priminti, k apie girtavim sako Dievo odis – Naujasis Testamentas:
„Neklyskite! Nei itvirkliai, nei stabmeldiai, nei svetimautojai, nei ikrypliai, nei vagys, nei gobai, nei girtuokliai, nei keiknai, nei plikai nepavelds Dievo karalysts. Kai kurie buvote tokie, bet dabar esate nuplauti, paventinti, iteisinti Viepaties Jzaus Kristaus vardu ir ms Dievo Dvasia.
„Viskas man valia!“ Bet ne viskas naudinga! „Viskas man valia!“ Bet a nesiduodu pavergiamas!“ (1 Kor 6, 9 – 12).
Taigi Dievo odis apatalo Pauliaus lpomis kvieia kiekvien smoning krikion blaivum, kaip autentik Kristaus mokinio gyvenimo bd. N vienas, smoningai apsisprends u neblaivum – alkoholizm ar narkomanij, – negali bti Dievo karalysts pilietis – o ypa tie, kurie tampa i aling proi vergai. Šventasis Ratas pareigoja kiekvien krikion kovoti ne tik u savo, bet ir u kit broli ir seser, vis moni dvasin laisv. Tai ypa aktualu iandien. Mes negalime teisti ar smerkti po gyvenimo ibandym kryiumi palusi broli ir seser, bet turime kovoti u savo ir j dvasin laisv – laisv bti blaiviems.
Paveldjome sunk praeities palikim. Ms krat pavergusios jgos stm ms brolius ir seseris girtavimo lin. Tuomet nemaai visuomens daliai atrod priimtina, prislopinus sin ir smon, bent kuriam laikui pamirti, kokioje tamsoje ir beviltikoje situacijoje gyvename. Pasidavs neviliai, nusiminimui ir prarads tikjim, ne vienas jautrios sielos mogus nesugebjo atsispirti svaiginimosi pagundai.
Taiau ir iandien yra jg, kurios bando pasinaudoti kitais monmis ir j laisvo apsisprendimo teise, siekdamos egoistini tiksl. Laisvus ms visuomens pilieius ios jgos klastingais bdais bando paversti rinka alkoholiniams grimams ir narkotikams, bando padaryti juos alkoholio ir narkotik vergais, net vaikus – moksleivius, ms jaunim... Mieli Broliai ir Seserys, kvieiame jus visur, kur gyvenate, esate ir dirbate, bti kovotojais u savo, o ypa ms vaik ir jaunimo teis dvasin laisv, blaivum ir mogikj orum.
Kalbdami apie i kovos u ms krato moni dvasin laisv pareig, mes visuomet prisimename M. Valani, XIX imtmetyje pakvietus ms tautieius kov prie girtavim.
Turtume nepamirti, kad vysk. M. Valanius kovojo su girtavimu ne tik bardamas ar baisiais girtavimo padariniais gsdindamas, bet ir nuolat ikeldamas blaivaus gyvenimo teigiamas puses. To kartais pasigendame iandieninje ms blaivybs sjdio veikloje. Jaun ir laisv moni aimanomis bei gsdinimais nepatrauksim, nesuavsim. Pirmoje savo blaivybs gromatoje vyskupas M. Valanius ra: „Ar numanot vaikai mano, jog Dievas neisakytai did losk dl js suteik atsisdams blaivyst arba prisiturjim nuo arielkos. Ir js i savo puss didej gra paveiksl parodt klausydamies balso savo vyskupo, savo kunig. Dkui u tai jums vaikai mano, per tai pasirodt meils Dievui, visam dangui linksmyb padart ir palinksminot mane darbuojantis apie js iganym.
Ir js patys ar ma diaugiats pergalj t neprietel arielk: jau nebgaiinat dykai grai tuomet, kai js vaikai bdavo pusalkaniai ir pusplikiai. –Nebegirdtis jau mutyni ir nezgad namuose, be ko pirmiaus nei viena vent neapsieidavo. – Moterys ir kininks, nudivo aaros nuo skruost js, nebesikavojat nuo vyr savo girt namo pargrtani, visuomet dabar matot juos imintingus ir rpinanius apie gaspadoryst ir vaikus. Ir js vyrai nebregit moter savo girt namo pareinani arba i nam javus skraitais kariamas neiojani, barniai ir mutyns po rinkas ir kariamas inyko, butuose pargro meil tarp kinink ir saviki, jau nebgirdt baisi atsitikim i arielkos, visi darbai geriau klojas, nieks dl arielkos nebgul pasliks panedielyje kaip pirma atsitikdavo. – Vaikai nemato pikt paveiksl savo tv ir dlto labiausiai jus ienavoja, visur pakajus ir linksmyb, rodos, jog viesesn saul praibo ir tkstaniai bals pakilo dang, lovinani Diev u jo vent losk, per kuri atved mones prot.“
Visos visuomens, ypa krikionikos jos dalies, didiausias rpestis turt bti dvasins pagalbos teikimas tiems broliams ir seserims, kurie tapo priklausomi nuo svaigal ar narkotik, kurie prarado dvasin laisv ar net tapo aling proi vergais. Nei pataikavimas j proiams, nei j barimas ar smerkimas nepads jiems auginti laisvs, nepads jiems prisikelti. Mes turime tiesti jiems – i nelaisv patekusiems – brolikos – seserikos pagalbos rank. Senojo sovietinio tipo “blaivyklas” turi pakeisti dvasins pagalbos centrai, kuriuose ie nelaimingieji broliai ir seserys bt ne ujami, o priimami su meile ir geranorikumu, kurio nenuslopint net jo pakartotiniai nuopoliai. Vis ms rpestis turt bti toki dvasins pagalbos centr krimas, ypa anonimini alkoholik grupi rmimas ir t.t. Kiekvienas i ms galime suklupti, paslysti, dvasia susirgti. Mes, krikionys, turtume bti ne pasipt, suklupusius smerki fariziejai, bet paklydusiems pagalb skubantys Gerojo Ganytojo Kristaus mokiniai, pripastantys ir gerbiantys suklydusio brolio ar sess teis atsivertim.
Visi smoningi ms krato pilieiai turt budti, kad ms valstybje leidiami statymai gerbt kiekvieno valstybs pilieio teis blaiv gyvenimo bd, apsaugot visuomen, o ypa jaunj kart nuo galimybs tapti klasting manipuliacij aukomis. Turime vieningai siekti, kad niekas nebt pavergiamas naudojantis jo silpnybmis ir nepatyrimu.
Kad pajgtume eiti iuo keliu, visus kvieiame bendrai maldai. Kvieiame visus per mald suprasti, kad Kaldose veniame gimimo vent To, kuris prie 2000 met atjo em ne smerkti ir teisti, bet gelbti ir padti. Linkime visiems Lietuvos tikintiesiems ir ypa kovotojams u blaivi Lietuv bti panaiems Gerj Gailestingj Viepat Krist! Tik sekdami Juo, vadovaudamiesi jo odiu ir pavyzdiu sukursime blaivi ir dor ms krato visuomen!
Garb Dievui auktybse ir emje ramyb Dievo mylimiems monms!
Jonas Boruta SJ Teli vyskupas
|